Linksom of rechtsom: als ondernemer wil je verkopen, ik ook.

 

Als kind had ik in de zomer eens een limonade kraam. Achter het hek, voor ons huis. We waren met z’n drieën en ik was de jongste dus ik weet niet precies wat mijn rol was. Wel weet ik nog dat het geld dat we er mee verdienden een fortuin leek. En ik weet nog hoe spannend ik het vond. Verwachtingsvol wachten op kopers….

Verkopen of waarde toevoegen?

Laatst was er een discussie op LinkedIn. De ene ondernemerscoach riep je te leren verkopen, waarop de andere riep dat het niet ging om verkopen maar om het creëren van waarde. Verkopen mocht geen doel op zich zijn, dat kwam vanzelf. Tja, ik vind er iets van. Eigenlijk gaat het al mis bij de term ‘ondernemerscoach”. Die zijn er zoveel en zo vaak zo zelf benoemd. Maar goed, het zette mij aan het denken wat ik nu eigenlijk van verkopen vind.

Marketing bestsellers

Ik heb ze allemaal in de kast staan, de marketing bestsellers. Zeker als je ze gratis of in een aanbieding krijgt trap ik er steeds in. De afgelopen jaren hebben verschillende mensen mij met meer en minder succes uit proberen te leggen hoe belangrijk funnels, landingspagina’s en,( ja hoor, daar is hij weer) het waarde creëren voor klanten, is voor mijn onderneming. Dat ik moet opschalen, programma’s moet ontwikkelen, niet meer uurtje-factuurtje moet denken en vooral moet investeren in online programma’s zodat ik passief inkomen kan genereren. Allemaal dingen die ik nooit heb gedaan. En toch heb ik een goedlopend bedrijf. Met een mooie omzet en, veel belangrijker: een mooie winstmarge.

 

Reizen verkopen, niet bedenken

Mijn ondernemerschap begon ik met een reisbureau voor mensen met een beperking.  Avontuurlijke kampeerreizen, iets wat ik zelf heel leuk vond en vind om te doen. Dus ik bedacht de meest fantastische reizen en schreef ze van het begin tot het eind uit. Heel veel tijd was ik daar mee kwijt, maar daar klaagde ik niet over. Niks leukers dan in reisgidsen neuzen namelijk.  Totdat iemand tegen me ze: “Barbara, je moet geen reizen bedenken, je moet reizen verkopen! ”. En dat is een simpele zin, maar helemaal waar. Want als je doel is om zoveel mogelijk te verkopen ga je als vanzelf wel nadenken over wat je klant wilt. Wat aantrekkelijk klinkt. Waar vraag naar is. En dan niet één klant maar een groep van het liefst 10 personen. Want aan 1 klant heb je niks bij groepsreizen.

Ik denk nog vaak aan deze zin. Ik vind verkopen niet leuk maar doe het toch. Ik zou wel moeten. Want linksom of rechtsom: een ondernemer moet verkopen, niet waar?

Wil je iets van me kopen? Kijk op mijn website http://www.barbaravandervaart.nlwat ik allemaal te koop heb. Of bel me gewoon. Ik vertel het je graag!